شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰

پیامبر(ص) فرمودند:

کسی که نماز می خواند و در حال نماز هیچ چیز از امور دنیایی به یادش نیاید (فقط خداوند در نظرش باشد)، در این صورت هرچیزی از خداوند بخواهد، به او عطا می کند.

منبع: مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 265

امام حسن عسکری(ع) فرمودند:

زمانی که خدا با حضرت موسی سخن گفت، موسی(ع) گفت:

خدای من، پاداش کسی که نماز هایش را اول وقت بخواند چیست؟ خداوند  فرمود:

خواسته ها و حاجت هایش را به او می دهم و بهشت را بر او حلال می کنم.

منبع: بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏13، ص: 328

پیامبر(ص ) فرمودند:

عبادت کن خداوند تعالی را چنانکه گویا او را می بینی  و اگر تو او را نمی بینی، او تو را می بیند.

منبع: نهج الفصاحه ، ص 65

امام على(ع) در نامه خود به یکی از اصحابشان فرمودند:

مراقب وقت نماز باش و آن را به هنگام بخوان.  نه به دلیل بیکارى آن را پیش از موقع بخوان و نه به سبب کارى آن را از وقتش به تأخیر انداز .

منبع:منتخب ميزان الحكمة ص 328

امام صادق(ع) می فرمایند:

برتری نماز اول وقت بر نماز آخر وقت، مانند برتری آخرت نسبت به دنیاست.

منبع: بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 79 ، ص 359

امام صادق (ع) می فرمایند:

هر كه دو ركعت نماز بخواند و بداند در آن چه مى‏گويد(توجه وحضور قلب داشته باشد) نمازش كه تمام شد، گناهى ميان او و خداوند باقى نماند.

منبع: الکافی ج3  ص266

از پيامبر(ص) نقل شده است كه:

هرگاه نماز در وقتش خوانده شود، به طرف آسمان بالا رود درحالتی که همچون نور می درخشد و درهای آسمان برای آن نماز باز شود تا اینکه به عرش برسد. سپس برای نمازگزار شفاعت می کند و می گوید خدا حافظ تو باشد، آن گونه که در توجه  و حفظ من کوشیدی.

منبع:ارشاد القلوب ، ج 1، ص 190

پیامبر(ص) می فرمایند:

هنگامی که انسان برای نماز می ایستد اگر همه توجه اش و قلبش به سوی خدا باشد، در حالی نمازش تمام می شود که مثل روزی است که پاک به دنیا آمده.

منبع: محجة البیضاء، ج 1، ص 382

امام صادق(ع) می فرمایند:

هرگاه نمازواجب خواندی، اول وقت بخوان و طوری نماز بخوان که گویا آخرین نماز توست.

منبع: الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 256

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: 

هیچ نمازی مورد قبول نیست مگر با حضور قلب.

منبع: وسائل الشیعه، ج4، ص 688

(توضيح:  نماز مقبول با نماز صحيح تفاوت دارد. نماز صحيح يعنى نمازى كه دستورات شرعى نماز از جمله  وضوء و رو به قبله بودن و قرائت حمد و سوره و...(واجبات نماز) در آن رعايت شود؛ اما نماز مقبول آن نماز صحيحى است كه  علاوه بر رعايت واجبات نماز، امورى همچون حضور قلب، توجه به معانی اذکار، پایبندی به تعقیبات و مانند آن رعايت شود)

بنده ای (نمازگزار) نیست که به اوقات نماز اهمیت دهد و مواضع آفتاب را برای وقت نمازش دقت کند مگر این که من ضمانت می کنم برای او راحتی در دم مرگ را و دفع و رفع درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را.

منبع: بحارالأنوار، ج ۸۰، ص ۹

امام سجاد (ع) می فرمایند:

حق نماز آن است که بدانی نماز شرفیابی به درگاه الهی است و تو به وسیله نماز در مقابل خدا ایستاده ای. پس هر گاه آن را دانستی، سزاوار است که مثل بنده ای ذلیل، مشتاق، ترسناک و بیمناک [از عذاب خدا]، امیدوار [به رحمت او]، محتاج و نالان در برابر او بایستی.

منبع: تحف العقول ص258

امام صادق (ع) فرمودند:

هر کس که نماز های واجب را در اول وقت بخواند و حدود و ارکانش را رعایت کند، فرشته ای این نماز را به آسمان می برد درحالی که سفید و پاک است و فریاد می زند:

خدا تورا حفظ کند همانطور که مرا حفظ کردی و تو را به خدا می سپارم همانطور که مرا به خدا سپردی.

منبع: الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 256

امام علی(ع) می فرمایند:

کسی که نماز به جا آورد در حالی که عارف به حق آن باشد، خداوند او را می آمرزد.

منبع: بحار الانوار، ج ,82 ص .207

امام صادق (ع):

کسی که بر حق است با سه خصلت شناخته میشود:

الف) به دوست هایش نگاه کن که چه کسانی اند و

ب) به نمازش نگاه کن که چگونه است و در چه زمانی نماز می خواند و

ج) اگر پولدار است، ببین مالش را در کجا قرار می دهد.

منبع: المحاسن، ج‏1، ص 254

از ابوحمزه ثمالی نقل کرده‏اند که او امام سجاد علیه‏ السلام را در حال نماز دید که ردای مبارک از روی شانه‏اش افتاده و ایشان آن را تا پایان نماز درست نکردند. ابوحمزه علت را می‏پرسد. امام می‏فرماید:

«وای بر تو، آیا می‏دانی که در حضور چه کسی بودم؟ همانا از نماز پذیرفته نمی‏شود مگر آن مقداری که همراه  با توجه قلبی است. ابوحمزه می‌گوید: گفتم فدایت شوم، پس ما هلاک شدیم. حضرت فرمودند:

نه، خداوند این نمازهای ناقص را با نوافل و نمازهای مستحبّی برای مومنین کامل می‌سازد.

منبع: وسائل الشیعه  ج4  ص688

پیامبر(ص) مي فرمايند:

هیچ نمازی نیست که زمانش برسد مگر اینکه فرشته ای بین مردم ندا می دهد:

ای مردم بشتابید به سوی آتش هایی که بر پشتتان برافروخته اید تا آن آتش ها را با نمازتان خاموش کنید.

منبع: من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 208

حضرت امام باقر(ع) ضمن حدیثی فرمودند:

هنگامی که به نماز برمی خیزی،  باید به نمازت توجه داشه باشی؛ پس به آن مقدار که در نماز توجه داشته ای برای تو حساب می شود و با دستان و سر و محاسنت بازی مکن و دل خویش را به مطلبی دیگر مشغول مساز......

منبع: الکافی ج3  ص299

امام صادق (ع) در باره ی آیه 5 و6 سوره ماعون که می فرماید "پس وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل انگارند."  فرمودند:

کسانی که سهل انگار به نماز هستند، کسانی اند که نماز را از اول وقتش بدون هیچ عذری به تاخیر می اندازند.

منبع: وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 124

امام علي(ع) فرمود:

هرگاه يک نفر از شما براي نماز ايستاد بايد طوري نماز بخواند مثل اين که نماز وداع و آخر عمر او خواهد بود.

منبع: بحارالأنوار جلد81 ص 239

پس سزاوار است که  نمازت را به صورت تام و کامل و با تمامی اجزا بخوانی و آن را خفیف نشماری و نماز را  باید سر وقت(اول وقت) بخوانی.

منبع: بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏85، ص: 92

امام صادق(ع) فرمودند:

زماني که بنده خدا مشغول نماز مي شود امّا نماز را سبک مي شمرد (و اهميت به آن نمي دهد) خداوند به ملائکه خود خطاب مي کند:

آيا نظر نمي کنيد به بنده من؟ گويا او گمان مي کند حوائج او به دست غير من برآورده مي شود. آيا نمي داند حوائجش را من برآورده مي کنم؟

منبع: الکافي جلد3 ص 269

 منصور بن حازم به امام صادق (ع) عرض کرد:

کدام یک از اعمال از همه بهتر است؟ امام فرمودند:

نماز اول وقت و نیکی به والدین و جهاد     

منبع: بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏66، ص: 392

امام صادق(ع ) می فرمایند:

هر کس وضوی خوبی بگیرد و دو رکعت نماز با رکوع  و سجود کامل به جای آورد و با خدای خود خلوت کند و خداوند را ثنا گوید و بر رسول خدا (ص ) درود فرستد، سپس حاجت خود را از خدا درخواست نماید، به تحقیق که در زمان مناسبش درخواست کرده و هرکس چنین نماید، ناامید نخواهد شد.

منبع: بحار الانوار، ج ,85 ص 324

امام صادق (ع) فرمودند:

هنگامی كه انسان به نماز می ایستد، رحمت خدا ازآسمان بر او نازل می شود و ملائكه اطرافش را احاطه می كنند و فرشته ای می گوید: اگر این نمازگزار ارزش نماز را می دانست هیچ گاه از نماز منصرف نمی شد.

منبع: اصول كافی ج 3  ص 265

امام باقر(ع) می فرمایند:

بدان که اوّل وقت همیشه بهتر است؛ پس تا جایى که مى‏توانى به کار خیر بشتاب.

منبع: كافي (ط - دار الحديث)، ج‏6، ص: 36

امام صادق(ع) می فرمایند:

همانا از نماز شخص نصفش یا یک سوم، یا یک چهارم، یا یک پنجم برای او بالا می رود وآن مقداری که از نماز حضور قلب داشته باشد، بالا می رود...

منبع: بحار الانوار، ج ,84 ص 238

امام صادق (ع) فرمود:

دوستی خدا و ترس از وی در دلی جمع نمی گردد، مگر آن که بهشت بر او واجب می شود. پس هنگامی که به نماز بر می خیزی با قلب خویش به سوی خدای بلند مرتبه روی آور. همانا هیچ بنده ی مؤمنی در نماز و دعا با توجه قلبی به خداوند روی نیاورد، مگر آن که خداوند با توجه قلب های مؤمنان به او روی نمود و با محبت آنان وی را برای رسیدن به بهشت یاری کرد.

منبع: من لایحضره الفقیه ج1  ص209

امام صادق(ع) می فرمایند:

روزی پیامبر(ص) وارد مسجد شدند و اصحاب در مسجد بودند. پیامبر(ص) فرمودند: آیا میدانید خداوند چه فرموده است؟ اصحاب گفتند که خدا و رسولش آگاه ترند. پیامبر(ص) فرمودند: خداوند می فرماید:

این نماز های پنجگانه واجبند، پس هرکس که اول وقت آنها را بخواند و بر آنها محافظت کند، مرا در روز قیامت ملاقات می کند در حالی که او پیش من عهدی دارد که او را وارد بهشت کنم. و اگر کسی نماز ها را اول وقت نخواند و بر آنها محافظت نکرد، حسابش با من است. اگر خواستم عذابش می کنم و اگر خواستم او را می آمرزم.

منبع: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 29

از امام رضا(ع) نقل شده است:

بدان که هر نمازی دو وقت دارد: اول وقت و آخر وقت. اول وقت، خشنودی پروردگار و آخر آن بخشش خداوند است.

منبع:فقه الرضا(ع)، ص 71

پیامبر(ص) می فرمایند:

هرگاه خداوند از آسمان آفت نازل کند، حاملین قرآن، رعایت کنندگان خورشید( یعنی کسانی که اوقات نماز را مراعات می کنند) و آباد کنندگان مساجد از این آفت در امانند.

منبع: مستدرک ‏الوسائل، ج ۳، ص ۱۴۹

امام علي(ع) فرمود:

انسان بايد در حال نماز خشوع داشته باشد، پس کسي که قلبش براي خدا خاشع بود، اعضاء و جوارح ظاهري او هم خاشع می شود. در نتيجه با هيچ‌يک از آن‌ها (در حال نماز) بازي نخواهد کرد.

منبع: بحار الانوار جلد81 ص239

امام سجاد (ع ) در پاسخ کسی که پرسید از حدود نماز... و این که چه چیزی سبب قبولی نماز است؟ فرمود: ولایت ما اهل بیت، و برائت از دشمنان ما

منبع: میزان الحکمه ، ج 5، ص 386

یکی از علماء از کربلا و نجف برمی گشت ولی در راه برگشت در اطراف کرمانشاه و همدان گرفتار دزدان شده و هر چه او و رفقایش داشتند، همه را سارقین غارت نمودند.

آن عالم می گوید: «من کتابی داشتم که سالها با زحمت و مشقّت زیادی آن را نوشته بودم و چون خیلی مورد علاقه ام بود در سفر و حضر با من همراه بود. اتفاقاً کتاب یاد شده نیز به سرقت رفت. به ناچار به یکی از سارقین گفتم من کتابی در میان اموالم داشتم که شما آن را به غارت برده اید و اگر ممکن است آن را به من برگردانید زیرا به درد شما نمی خورد.»

آن شخص گفت: «ما بدون اجازه رئیس نمی توانیم کتاب شما را پس بدهیم و اصلاً حق نداریم دست به اموال بزنیم».

گفتم: «رئیس شما کجا است.»

گفت: «پشت این کوه جایگاه او است.»

لذا من به همراهی آن دزد به نزد رئیسشان رفتیم.  وقتی وارد شدیم دیدم که رئیس دزدها نماز می خواند. موقعی که از نماز فارغ شد آن دزد به رئیس خود گفت:

«این عالم یک کتابی بین اموال دارد و آن را می خواهد و ما بدون اجازه ی شما نخواستیم بدهیم.»

من به رئیس دزدها گفتم: «اگر شما رئیس راهزنان هستید، پس این نماز خواندن چرا؟ نماز کجا؟ دزدی کجا؟.»

گفت: «درست است که من رئیس راهزنان هستم  ولی چیزی که هست، انسان نباید رابطه ی خود را با خدا به کلّی قطع کند و از خدا تماماً روی گردان شود. بلکه باید یک راه آشتی را باقی گذارد. حالا که شما عالمید به احترام شما اموال را برمی گردانیم.»

و دستور داد همین کار را کردند و ما هم خوشحال با اموالمان به راهمان ادامه دادیم.

پس از مدّتی که به کربلا و نجف برگشتم، روزی در حرم امام حسین(ع)  همان مرد را دیدم که با حال خضوع  و خشوع گریه و دعا می کرد. وقتی که مرا دید شناخت و گفت:

«مرا می شناسی؟»

گفتم: «آری!»

گفت: «چون نماز را ترک نکردم و رابطه ام با خدا ادامه داشت، خدا هم توفیق توبه داده و از دزدی دست برداشتم و هر چه از اموال مردم نزد من بود، به صاحبانشان برگرداندم و هر که را نمی شناختم از طرف آنها صدقه دادم و اکنون توفیق توبه و زیارت پیدا کرده‌ام.»

امام صادق(ع) می فرمایند:

هرکس دوست دارد بداند که نمازش قبول شده یا نه؟  ببیند که آیا نمازش او را ازگناه و زشتی باز داشته یا نه؟ پس به هر قدر که نمازش او را از گناه باز داشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است.

منبع: بحار الانوار، ج ,82 ص 198

پیامبر(ص) فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید :

1-سه خصلت در دنیا :

 - عمر او را زیاد کند.

 - مال و اموال او را زیاد کند.

- اولاد صالح او را زیاد کند....(ادامه دارد)

منبع: ثمرات ،ص408

پیامبر فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید:

سه خصلت در موقع مرگ:

- از ترس او را ایمن دارد.

- از هول مرگ ایمن دارد.

- او را داخل بهشت گرداند.

منبع: ثمرات ،ص408

پیامبر(ص) فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید:

سه خصلت در قبر:

- سوال نکیر و منکر را بر او آسان کند.

- قبر او را وسیع گرداند.

- دری از درهای بهشت به روی او گشوده شود.

منبع: ثمرات ،ص408

پیامبر(ص) فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید:

سه خصلت در قیامت:

- صورت او مثل ماه، نور می دهد.

- نامه عملش را به دست راستش دهند.

- حساب را برای او آسان می گرداند.

منبع: ثمرات ،ص408

پیامبر فرمودند: کسی که نمازهای پنج گانه را در موقع خود اقامه کند و رکوع و سجود نماز را کامل به جا آورد خدای عزوجل پانزده خصلت به او عطا فرماید:

سه خصلت در موقع عبور از صراط:

- خداوند از او راضی می شود.

- به او سلام می دهد.

- نظر رحمت به او می فرماید.

منبع: ثمرات ،ص408